Strategie jak obstawiać F1. Niezbędnik typera

jak obstawiac formule 1

Formuła 1 nazywana jest przez wielu królową sportów motorowych. Bolidy pędzące z prędkością ponad 300 km/h i rywalizacja o tysięczne części sekundy sprawiają, że każdy wyścig ogląda kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie. Jak obstawiać F1? Na co zwrócić uwagę i jakiej strategii użyć? Tego wszystkiego dowiecie się w tym poradniku!

Spis treści

Rodzaje zakładów Formuły 1

Zwycięstwo w wyścigu

Oczywiście podstawowym i najprostszym sposobem obstawiania jest wskazanie zwycięzcy wyścigu. Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z Formułą 1, warto pomyśleć o tym zakładzie jako punkcie wyjścia.

Oprócz wybrania zwycięzcy istnieje możliwość nieco bezpieczniejszego typowania – jest to wskazanie kierowcy, który stanie na podium. Oczywiście zakład ten ma zazwyczaj niższy kurs, przez co nasza wygrana będzie niższa.

Zwycięstwo w mistrzostwach

Kolejnym, tym razem długoterminowym, zakładem jest wybór wygranych całych mistrzostw. W Formule 1 prowadzone są równolegle dwie klasyfikacje – kierowców i konstruktorów. W pierwszej wygrywa oczywiście zawodnik z najwyższą liczbą punktów. W rywalizacji konstruktorów walkę prowadzą zespoły, a na ich wynik składa się suma punktów dwóch kierowców. Kursy w tych zakładach potrafią być bardzo atrakcyjne, zwłaszcza gdy wygra ktoś spoza grona ścisłych faworytów.

Zdobywca pole position

Jak już wiecie, przed niedzielnym wyścigiem mają miejsce sobotnie kwalifikacje. Wielu obstawiających niesłusznie pomija te zakłady, a sesje kwalifikacyjne są często równie ważne jak sam wyścig. Musimy wziąć pod uwagę specyfikę toru i jakie wyniki dany bolid i kierowca osiągali na nim w przeszłości. W zależności od obiektu musimy brać pod uwagę czy maszyna radzi sobie świetnie w zakrętach, czy na długich prostych. Niektórzy kierowcy są prawdziwymi specjalistami od kwalifikacji i często osiągają wyniki lepsze niż teoretycznie byłoby to możliwe. Świetnym przykładem jest kierowca Williamsa George Russell. Mimo posiadania najwolniejszego bolidu w stawce wielokrotnie udawało mu się awansować do Q2, do tego nigdy nie był gorszy niż jego kolega z zespołu.

Obstawianie F1 na żywo

Jednym z najbardziej ekscytujących zakładów jest obstawianie Formuły 1 live. Dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe, kolizje, neutralizacje i przewaga taktyczna po świetnie dokonanym pit stopie – wszystkie wymienione czynniki mogą mieć miejsce podczas jednego Grand Prix. Podczas wyścigu sytuacja potrafi zmieniać się jak w kalejdoskopie i musimy dynamicznie reagować wystawiając swoje typy.

jak obstawiac formule 1
Zdjęcie PressFocus // fot. Sipa

10 elementów na które należy zwrócić uwagę typując F1

1. Obowiązujące przepisy

Zaawansowanie techniczne F1 spowodowało, że w każdym sezonie istnieje ściśle określony regulamin. Zawarte są w nim dokładne wytyczne, według których mają być zbudowane bolidy. Oczywiście zespoły robią wszystko, aby obejść albo nagiąć przepisy dla polepszenia osiągów. Znalezienie luki w regulacjach potrafi dać niebagatelną przewagę – jednym z najbardziej słynnych przykładów jest podwójny dyfuzor zespołu Brawn GP z 2009 roku. Dzięki temu rozwiązaniu przewaga nad rywalami była tak duża, że zdobyli mistrzostwo wygrywając aż sześć z pierwszych siedmiu wyścigów.

Raz na kilka lat występuje diametralna zmiana przepisów, która potrafi przetasować stawkę. Ostatni raz miała ona miejsce w 2014 roku. Po kilku latach dominacji zespołu Red Bull i zdobyciu czterech mistrzowskich tytułów przez Sebastiana Vettela nastała era Mercedesa i Lewisa Hamiltona. Trwa ona do dzisiaj.

Jak wygląda sytuacja z przepisami w 2021 roku? Przez pandemię i maksymalne ograniczanie kosztów zmiany w tegorocznych bolidach są znikome. Zespół Haas pokusił się nawet o stwierdzenie, że poza regulaminowymi zmianami nie wprowadził do swojej konstrukcji żadnych usprawnień. Podobna sytuacja może mieć miejsce w trakcie sezonu w innych ekipach. Powodem takiego zachowania jest rewolucja w przepisach zatwierdzona na sezon 2022.

2. Format weekendu

Każde GP ma ściśle określony harmonogram. Na początku rozgrywane są trzy godzinne sesje treningowe – dwie w piątek i jedna w sobotni poranek. Warto sprawdzić ich wyniki i pierwsze analizy. Dzięki nim mamy wstępny obraz tempa poszczególnych zespołów.

Następną częścią weekendu jest sesja kwalifikacyjna, która decyduje o kolejności na starcie. Podzielona jest ona na trzy części – Q1, Q2 i Q3. Po każdej części eliminowana jest część kierowców z najgorszymi czasami. Warto pamiętać, że kierowcy zakwalifikowani do Q3 rozpoczynają wyścig na oponach na których uzyskali swój czas w Q2. Jest to często miejsce pierwszych taktycznych rozgrywek.

Główną i najważniejszą sesją Grand Prix jest niedzielny wyścig. Kierowcy mają do przejechania określoną liczbę okrążeń. Istnieje również ograniczenie czasowe – maksymalnie 2 godziny.  Wyjątkiem jest sytuacja, w której rywalizacja jest przerwana czerwoną flagą – wtedy łączny czas wyścigu i przerwy nie może przekroczyć 4 godzin.

3. Bolid i kierowca

Oczywiście najważniejsze czynniki wpływające na rywalizację to bolid oraz prowadzący go kierowca. Warto sprawdzić jak w poprzednich latach spisywały się poszczególne ekipy oraz jakie relacje występują. Niektóre zespoły traktują kierowców po równo, inne mają określonych liderów. W krytycznych sytuacjach mają oni decydujące zdanie, preferencyjną strategię czy całkowitą pomoc kolegi z zespołu. 

4. Opony

W obecnej Formule 1 ogromne znaczenie odgrywają opony. Kierowcy robią wszystko, aby odpowiednio nimi zarządzać. Do dyspozycji zespołów oddane są trzy rodzaje mieszanek na suchą nawierzchnię – miękka, pośrednia i twarda. Oznaczone są one kolejno czerwonym, żółtym i białym kolorem. Różnią się one parametrami – miękka mieszanka zapewnia najlepsze osiągi, ale ma niską żywotność. Twarda opona natomiast wytrzyma nawet dwukrotnie dłuższy przebieg, ale wiąże się ze słabszymi czasami okrążeń. Opona pośrednia, jak sama nazwa wskazuje, zapewnia przyzwoite czasy okrążeń i dobry przebieg. Warto pamiętać o tym, że kierowca musi użyć dwóch rodzajów ogumienia podczas wyścigu. Wyjątkiem od tej reguły jest pojawienie się deszczu.

5. Charakterystyka toru

W kalendarzu Formuły 1 znajduje się wiele różnych obiektów, które zdecydowanie różnią się charakterystyką. Znajdziemy zarówno kręte, pełne zakrętów tory miejskie (Monako, Singapur), jak i obiekty pełne prostych, na których bolidy osiągają maksymalne prędkości (Monza, Spa). Zawsze warto sprawdzić, jak na danym obiekcie spisywała się ekipa w poprzednich latach. Przykładem jest zespół Red Bull, który od lat słynie ze świetnej aerodynamiki i zawsze dobrze czuje się na ulicznym torze w Monako. Kierowcy również posiadają swoje ulubione obiekty, na których osiągają lepsze niż zazwyczaj rezultaty. 

6. Pit Stop

Pit stop to jeden z najważniejszych i jednocześnie najbardziej widowiskowych momentów każdego wyścigu. Jest to jak najszybsza zmiana opon – najlepsze zespoły potrafią ją wykonać poniżej 2 sekund. Czas ten oczywiście wydłuża się, jeśli konieczna jest wymiana uszkodzonych części bolidu. Nieudany postój może zniweczyć wysiłek całego zespołu i zabrać szansę na wygraną.

jak typowac f1
PressFocus // fot. Hasan Bratic

7. Samochód bezpieczeństwa/ wirtualny samochód bezpieczeństwa

W sytuacji, gdy warunki na torze nie pozwalają na rywalizację na tor wkracza samochód bezpieczeństwa – safety car. Wszyscy kierowcy muszą diametralnie zwolnić i jechać wyznaczonym tempem, niwelując wypracowane przewagi i doprowadzając do zbicia stawki. Wyjazdy samochodu bezpieczeństwa bardzo często zmieniają całkowicie obraz wyścigu. Przygotowane przez zespół strategie lądują w koszu, a bardzo częstym widokiem są pit stopy. Komentatorzy często mówią o “darmowych” postojach. W warunkach, gdy inne bolidy jeżdżą dużo wolniej strata jest bardzo niska.

Pośrednim środkiem jest wirtualny samochód bezpieczeństwa. Nie powoduje on zbicia stawki, ale niejako zamraża rywalizację – kierowcy muszą jechać określonym tempem do momentu ustania zagrożenia.

8. Polecenia zespołowe

Nieodłączną częścią rywalizacji w Formule 1 są polecenia zespołowe, czyli team orders. Ekipy dbają o interes całego zespołu i czasem ingerują w sytuację na torze. Najczęściej objawia się to bezpośrednią komendą o przepuszczeniu kolegi z zespołu, gdy znajduje się on w pobliżu i dysponuje, przynajmniej teoretycznie, lepszym tempem.

9. Kary

Kierowcy wielokrotnie łamią obowiązujące na torze zasady – najczęściej powodując kolizje. Wiąże się to z otrzymaniem kary od sędziów. Kierowca może otrzymać kilka/kilkanaście sekund doliczonych do postoju lub czasu wyścigu, będzie musiał przejechać przez aleję serwisową, a nawet zostać zdyskwalifikowany.

10. Pogoda

Najbardziej nieprzewidywalny czynnik ze wszystkich wymienionych. Nagłe opady deszczu wielokrotnie już doprowadzały do prawdziwie sensacyjnych rozwiązań. Zawsze warto sprawdzić prognozy przed typowaniem. Najlepszym przykładem jest zeszłoroczne GP Turcji. Sesja kwalifikacyjna miała miejsce w zmieniających się warunkach. Na przesychającym torze najlepiej poradził sobie Lance Stroll i zdobył pierwsze pole position w karierze. Faworyt Lewis Hamilton zakończył sesję dopiero na siódmym miejscu z niemal pięcioma sekundami straty.

Sprawdź kursy na F1! 🏎️

jak obstawiac F1 bukmacher
Zdjęcie PressFocus // fot. Sipa

Jak obstawiać F1 – strategie

Stawiaj na kilku kierowców

Większość obstawiających wybiera wyłącznie jednego kierowcę, co często jest błędem. W wielu przypadkach mamy możliwość wytypowania dwóch kierowców i nadal otrzymania zysku, zakładając, że jeden z nich wygra. Dla przykładu chcemy postawić na zwycięstwo Maxa Verstappena, przy obstawieniu 100 zł możemy wygrać 300. Jednocześnie w drugim zakładzie stawiamy 100 zł na Charlesa Leclerca, za którego zwycięstwo otrzymamy 400 zł. Łącznie zainwestowaliśmy 200 zł, natomiast jeśli jeden z tych kierowców wygra i tak i tak mamy z tego profit. Jak każda metoda, ma ona swoje plusy i minusy. Z jednej strony mamy większą szansę na wygraną, z drugiej jednak ograniczamy swoją wygraną. Musimy też pamiętać, że w Formule 1 często dominuje jeden kierowca i zespół, na którego kursy są mniej atrakcyjne. 

Weź pod uwagę tor

Przygotowując się do obstawiania musisz pamiętać nie tylko o obecnej formie ekipy, ale również jak radzili sobie na danym obiekcie w przeszłości. Każdy tor jest inny i musimy sprawdzić czy dana specyfikacja odpowiadała danemu bolidowi w poprzednich latach.

Pamiętaj o sytuacji w zespole

Oprócz czystych osiągów na torze nie zapomnij o obserwacji relacji w zespole. Dobra atmosfera i dyscyplina oczywiście sprzyja dobrym wynikom na torze. Kiedy jeden z kierowców czuje się pokrzywdzony lub jest w otwartym konflikcie z partnerem, może mieć to opłakane skutki. Formuła 1 wielokrotnie widziała już wojny wewnątrz zespołu. Często kończyły się one kolizjami, które eliminowały dwa bolidy z wyścigu. 

Formuła 1 – kiedy obstawiać?

Po poznaniu czynników, rodzajów zakładów i strategii obstawiania pozostaje jedno pytanie – kiedy następny wyścig? Sezon F1 rusza już wkrótce, a rozpocznie go GP Bahrajnu 28 marca. Dwa tygodnie przed nim odbędą się przedsezonowe testy na tym samym torze. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ jest to pierwszy i jedyny wskaźnik formy zespołów. Po Bahrajnie Formuła 1 wraca do Europy, gdzie zostanie aż do końca września (z małą przerwą na GP Kanady i Azerbejdżanu). Koniec roku to zdecydowanie więcej podróży. Po roku przerwy planowany jest powrót do Azji (Japonia i Singapur), Ameryki Północnej (USA, Meksyk) i Południowej (Brazylia). Pod koniec sezonu odbędzie się przełożony wyścig w Australii, a sezon zakończy się w grudniu na Bliskim Wschodzie – w Arabii Saudyjskiej i Abu Zabi.

  • 26-28 marca – Grand Prix Bahrajnu
  • 16-18 kwietnia – Grand Prix Emilii-Romanii
  • 30 kwietnia-2 maja – Grand Prix Portugalii
  • 7-9 maja – Grand Prix Hiszpanii
  • 20-23 maja – Grand Prix Monako
  • 4-6 czerwca – Grand Prix Azerbejdżanu
  • 4-6 czerwca – Grand Prix Kanady
  • 25-27 czerwca – Grand Prix Francji
  • 2-4 lipca – Grand Prix Austrii
  • 16-18 lipca – Grand Prix Wielkiej Brytanii
  • 30 lipca-1 sierpnia Grand Prix Węgier
  • 27-29 sierpnia – Grand Prix Belgii
  • 3-5 września – Grand Prix Holandii
  • 10-12 września – Grand Prix Włoch
  • 24-26 września – Grand Prix Rosji
  • 1-3 października – Grand Prix Singapuru
  • 8-10 października – Grand Prix Japonii
  • 22-24 października – Grand Prix USA
  • 29-31 października – Grand Prix Meksyku
  • 5-7 listopada – Grand Prix Sao Paulo
  • 19-21 listopada – Grand Prix Australii
  • 3-5 grudnia – Grand Prix Arabii Saudyjskiej
  • 10-12 grudnia – Grand Prix Abu Zabi

Łącznie planowane jest rozegranie rekordowych 23 wyścigów, jednak musimy pamiętać, że sytuacja pandemiczna może ulec zmianie. Warto na bieżąco śledzić komunikaty z oficjalnych kont F1 w social media.

Zaplanowaną nowością są też wyścigi sprinterskie. Mają one namieszać w tradycyjnym weekendzie F1. W piątek odbywałaby się jedna sesja treningowa, a po niej kwalifikacje. Na podstawie wyników kwalifikacji ustalana byłaby kolejność startowa w sobotnim, krótkim wyścigu (ma on trwać godzinę). Natomiast kolejność z wyścigu sprinterskiego zadecyduje o ustawieniu na starcie w niedzielnym pełnoprawnym wyścigu. Na ten moment planowane jest rozegranie wyścigów sprinterskich w Kanadzie, Włoszech i Brazylii. Szczegóły i ostateczne potwierdzenie mają zostać podane przed startem sezonu.

Odbierz bonus na start i typuj wyścigi F1

Teraz, kiedy macie już wiedzę potrzebną do typowania nie pozostaje nic innego niż obstawianie! W STS możecie uzyskać szereg bonusów bukmacherskich, które ułatwią Wam rozpoczęcie przygody z typowaniem F1. Wśród nich znajdziecie nawet 1200 zł na start, czy cashback do 50 zł. Specjaliści potwierdzają, że STS posiada najlepszy bonus powitalny ze wszystkich bukmacherów. Nie pozostaje nic innego niż wytypować zwycięzców pierwszego wyścigu. Powodzenia!

Sprawdź zakłady na Formułę 1! 🏎️ Odbierz bonusy bukmacherskie i typuj faworytów!

Tags: