Typy na największe wyścigi kolarskie – Tour de France, Tour de Pologne, Giro czy Vuelta. Sprawdź analizy poszczególnych etapów wyścigów i typuj kolarstwo w STS!
Nawet bez wielkich piłkarskich imprez wydarzenia sportowe w 2023 zapowiadają się bardzo interesująco! Co ciekawego czeka nas w świecie sportu...
18 września w australijskim Wollongong rozpocznie się 95. edycja mistrzostw świata w kolarstwie szosowym. Przedstawiamy terminarz zawodów, skład reprezentacji Polski,...
Przed nami końcówka 77. edycji Vuelta a Espana. W piątek i sobotę kolarzy czeka jeszcze walka na etapach nr 19...
Przed uczestnikami 77. edycji Vuelta a Espana ostatni etap, którego metę usytuowano na szczycie podjazdu. Czy spowoduje to zmiany w...
19 sierpnia etapem jazdy drużynowej na czas po ulicach holenderskiego Utrechtu zainaugurowana zostanie 77. edycja Vuelta a Espana, trzeciego z...
Na skutek obrażeń doznanych na finiszu 16. etapu, z dalszego uczestnictwa w 77. edycji Vuelta a Espana wycofał się Primoż...
Po dniu przerwy kolarze uczestniczący w 77. edycji Vuelta a Espana będą mieli do pokonania w większości płaski odcinek, a...
Przed nami ostatni tydzień 77. edycji Vuelta a Espana – trzeciego co do wielkości wyścigu kolarskiego na świecie. W tym...
W piątek uczestników 77. edycji Vuelta a Espana czeka raczej łagodny odcinek dedykowany sprinterom albo uciekinierom. Będzie to jednak tylko...
W czwartek kolarze uczestniczący w 77. edycji Vuelta a Espana oraz kibice przed telewizorami przez większość czasu będą mogli podziwiać...
Po wtorkowej „czasówce”, a przed kolejnymi górskimi etapami, w środę uczestników 77. edycji Vuelta a Espana czeka raczej spokojny odcinek,...
Remco Evenepoel nie tylko utrzymał przez weekend koszulkę lidera Vuelta a Espana, ale także powiększył przewagę nad głównymi rywalami. We...
Bardzo ciekawie rozpoczęła się tegoroczna edycja Vuelta a Espana. Każdego dnia w klasyfikacji generalnej wyścigu następuje zmiana lidera. Po czwartkowym...
W czwartek uczestnicy Vuelta a Espana opuszczą Kraj Basków i podążą do Kantabrii. Po drodze będą mieli do pokonania m.in....
We wtorek mieliśmy pierwsze w 77. edycji Vuelta a Espana poważne górskie podjazdy i od razu zrobiło się ciekawiej, a...
Po dniu przerwy, kolarzy uczestniczących w wyścigu Vuelta a Espana czeka całkowita zmiana scenerii, bowiem holenderskie równiny zamienią na pagórki...
Dość nietypowo, bo w Holandii, rozpocznie się kolarski wyścig dookoła Hiszpanii. Pierwszy piątkowy etap Vuelta a Espana także będzie nietypowy...
Piątkowym etapem ze Skawiny do Krakowa zakończy się 79. edycja Tour de Pologne. Na finiszowych metrach przy Błoniach o zwycięstwo...
Ostatecznie jedenastu polskich kolarzy stanęło na starcie 79. edycji Tour de Pologne. Siedmiu w barwach reprezentacji Polski, czterech w składach...
Przed nami decydująca rozgrywka 79. edycji Tour de Pologne! Po zakończeniu czwartkowego etapu jazdy indywidualnej na czas poznamy najbardziej prawdopodobnego...
Sprawdź zakłady i kursy na kolarstwo!
Niezaprzeczalnie Tour de Pologne jest znakiem rozpoznawczym naszego kraju na całym świecie. Od 1993 roku jest to wyścig w pełni zawodowy, konkurs o wyjątkowo wysokiej randze, a udział w nim to prestiż dla sportowców. Jednak historyczne początki TdP sięgają 1928, kiedy konkurs ten uznawany był za wyścig amatorski. Od tego czasu Tour de Pologne odbywa się cyklicznie co roku, chociaż formuła sportowych zmagań ewoluowała na przestrzeni lat. Obecnie trasa całego wyścigu wynosi około 1200 km, przy czym TdP podzielony jest na etapy. Każdy z etapów odbywa się innego dnia, a długość dystansu do pokonania podczas każdego etapu oscyluje w okolicach 150 km (liczba kilometrów poszczególnych odcinków zależy od wyznaczonej przez organizatorów trasy Tour de Pologne). I chociaż TdP jest rywalizacją kolarzy szosowych i zwycięzca całego wyścigu może być tylko jeden, tak organizatorzy nagradzają także nieco mniejsze osiągnięcia. Kolarze walczą więc o wyniki w poszczególnych etapach konkursu, a także starają się o wygranie specjalnych premii lotnych czy górskich. Pozytywną wiadomością jest fakt, że organizatorzy Tour de Pologne przewidują także nagrodę dla najlepszego polskiego kolarza. Sportowcy walczą więc o uznanie i trofea, a polscy kibice bardzo chętnie oglądają transmisje kolarstwa. Wyścig transmitowany jest przez kilka stacji telewizyjnych i pokazywany jest w wielu krajach. Pokazywanie TdP na żywo jest okazją także do promocji polskich miast i zabytków. Renoma i prestiż wyścigu kolarskiego dookoła Polski, jak potocznie jest nazywany, rosły wraz z kolejnymi latami i edycjami. Tour de Pologne od 2005 roku należał do cyklu wyścigów UCI Pro tour, od 2009 do UCI World Ranking, a od 2011 roku do UCI World Tour. Dzięki temu polski wyścig kolarski należy klasyfikować jako jeden z najważniejszych w Europie i na świecie. W ostatnich latach tylko dwóm polskim kolarzom udało się triumfować w TdP. Byli to najlepsi polscy kolarze, czyli popularny „Kwiatek” i „Maja”.
Największą renomą w zawodowym kolarstwie cieszą się trzy europejskie wyścigi. Tzw. klasykami są Tour de France, Giro d’Italia oraz Vuelta a Espana. Największą estymą cieszy się ten pierwszy. Wyścig dookoła Francji znany jest przede wszystkim jako TdF, ale mniej popularnymi nazwami są Le Tour i La Grande Boucle. Tour de France pod wieloma względami jest największym zawodowym wyścigiem kolarskim. Trwa około trzy tygodnie, jest wieloetapowy, trwa najczęściej w lipcu. Trasa obejmuje wiele francuskich miast, ale wielokrotnie w przeszłości wyścig rozpoczynał się w innych krajach. Historia TdF jest niezwykle bogata, bo pierwszy wyścig zorganizowano w 1903 roku. Jest to najstarszy wyścig z tych obecnie się odbywających. W ponad stuletniej historii miejsce miały dwie kilkuletnie przerwy. Obie związane były działaniami wojennymi we Francji i ogólnie w Europie. Całkowita trasa touru przekracza 3 tys. kilometrów, ale zdarzały się w przeszłości edycje, gdy kolarze mieli do pokonania nawet i 5 tys. km! Nie tylko to sprawia, że jest to wyjątkowy wyścig kolarski. Powszechnie uznaje się, iż jest on najtrudniejszym pod względem technicznym, zwłaszcza etapy górskie w Alpach i Pirenejach. Także pod względem medialności i popularności wśród fanów kolarstwo, wyróżnia go na tle innych wyścigów. Przebieg Tour de France na żywo relacjonuje prawie setka telewizji, a wyścig dociera do niemal 200 państw na świecie. Pula nagród przekracza kilka milionów euro, a wygranie TdF jest dla większości kolarzy czymś cenniejszym niż… złoty medal Igrzysk Olimpijskich! Na trasach etapów kolarzy wyczekują tysiące kibiców, którzy czasem przebierają się w kolorowe stroje by zwrócić na siebie uwagę telewizyjnych kamer. Tour de France zawsze kończy się etapem w Paryżu, a kolarze finiszują na Polach Elizejskich. Utarło się, że w ostatni etap jest etapem „przyjaźni” nie ma walki o wyniki, wszystko jest już pewne, a zwycięzca… pije szampana zmierzając w kierunku mety. Charakterystyczne dla TdF są koszulki dla liderów poszczególnych klasyfikacji. Żółtą koszulkę nosi lider i na końcu zwycięzca całego wyścigu. Zielona koszulka to oznaka najlepszego sprintera. Biała koszulka w czerwone grochy charakteryzuje najlepszego „górala”, czyli kolarza, który najlepiej poradził sobie podczas etapów w górach. Z kolei biała koszulka oznacza najlepszego młodzieżowca, czyli kolarza w wieku do 25 lat. Na koniec każdego etapu liderzy danej kategorii są oficjalnie dekorowani poszczególnymi koszulkami, wraz ze zwycięzcą etapu oraz najwaleczniejszym kolarzem etapu. W trakcie wyścigu etapy odbywają się niemal każdego dnia, tylko po najtrudniejszych górskich etapach kolarze mają dzień wolnego. Etapy TdF dzielimy na etapy płaskie, górskie, zagraniczne i jazdę na czas.
Wyścig dookoła Włoch jest tylko o sześć lat młodszy od Tour de France. Uznawany jest za drugi największy wyścig kolarski na świecie. Podobnie, jak TdF włoski wyścig także trwa trzy tygodnie i też zaczynał się ościennych krajach. Giro organizowane jest wcześniej niż francuska impreza, bowiem jego termin przypada na tygodnie majowe. Trasa zawsze jest zróżnicowana, są etapy płaskie, etapy przejściowe, etapy górskie i jazda na czas. Giro d’Italia wyróżnia się koszulkami w klasyfikacji generalnej. Jej lider ma przywilej ubieranie różowej koszulki tzw. Maglia rosa. Kolor koszulki wziął się, z włoskiego dziennika La Gazzetta dello Sport, która była organizatorem i sponsorem wyścigu. Strony były drukowane w kolorze bladoróżowym. Lider klasyfikacji górskiej nosi koszulkę niebieską, a klasyfikacji punktowej koloru cyklamenowego. Najlepszy młodzieżowiec nosi białą koszulkę. Jedną z legend Giro d’Italia jest były mistrz świata „Super Mario” Cipollini, który wygrał aż 42 etapy w historii wyścigu. Niestety Giro wiąże się nie tylko ze wspaniałymi zwycięstwami, ale i z tragicznymi wydarzeniami. W historii tego włoskiego wyścigu czterech kolarzy zmarło z powodu wypadków na trasie etapów.
Tak, jak wcześniej wspominaliśmy trzecim z wielkich wyścigów szosowych jest ten, odbywający się w Hiszpanii. Vuelta a Espana, bo o nim mowa, po raz pierwszy dobył się w 1935 roku, a nieprzerwanie obecny jest w kalendarzu kolarskim od 1955 roku. La Vuelta trwa także trzy tygodnie, początkowo odbywała się w porze wiosennej, ale w latach 90. przeniesiono ją na miesiące jesienne - by uniknąć kolizji terminów z Giro d’Italia. Podczas Vuelty kolarze muszą zmierzyć się z różnego rodzaju etapami - zarówno płaskimi, jak i górskimi. Trasa wyścigu ma pofałdowany profil, przez co nie należy do najłatwiejszych i premiuje kolarzy specjalizujących się w etapach górskich. To właśnie z tych etapów słynie Vuelta - w końcu jednym z symboli tego touru jest jeden z najcięższych podjazdów w kolarskim świecie, Alto del Angliru, o nachyleniu sięgającym nawet 24%! Meta Vuelta a Espana zawsze ulokowana jest w stolicy Hiszpanii – Madrycie. Lider Vuelty od 2010 roku ubiera czerwoną koszulkę - odpowiednik żółtej koszulki lidera Tour de France. Jednak nie tylko lider klasyfikacji generalnej nagradzany jest wyróżniającą go koszulką. Kolarz przodujący w klasyfikacji górskiej otrzymuje białą koszulkę w niebieskie kropki, z kolei lider klasyfikacji punktowej - zieloną. Ponadto kolarz najlepszy w klasyfikacji kombinowanej (biorącej pod uwagę miejsca w klasyfikacji generalnej, górskiej i punktowej) wyróżniany jest białą koszulką.
Trzy klasyki to tylko najważniejsze wyścigi kolarskie organizowane w Europie i na świecie. Wiele państw ma swoje wyścigi dookoła kraju. Niektóre liczą kilka etapów. W kolarstwie szosowym występują także wyścigi jednoetapowe. Ważnym punktem w kolarskim kalendarzu są mistrzostwa świata w kolarstwie szosowym. Zawody te są organizowane od 1921 roku, a dopiero od końcówki lat 50. startują także kobiety. MŚ w kolarstwie odbywają się każdego roku, a zwycięzca nosi tęczową koszulkę i ubiera ją przez cały sezon kolarski, startując w jakichkolwiek wyścigach. Mistrzostwa świata w kolarstwie szosowym podzielone są na kilka kategorii. Tytuł najlepszego kolarza globu można zdobyć w wyścigu ze startu wspólnego, indywidualnej jeździe na czas, wyścigu ze startu wspólnego do lat 23 i jazdy na czas do lat 23. Są także wyścigi ze startu wspólnego amatorów i juniorów. Dodatkowo organizowana jest Drużynowa jazda na czas. Najwięcej medali w historii kolarstwa szosowego zdobyli Włosi, którzy wyprzedzają takie nacje, jak Belgię, Francję czy Holandię.
Choć najpopularniejsze na świecie jest kolarstwo szosowe, wiernych fanów ma także bardziej odważna odmiana kolarstwa, czyli kolarstwo górskie. Nazywane potocznie MTB od mountain-biking. Do tego sportu używa się rowerów górskich a nie rowerów szosowych. Kolarstwo górskie powstało w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku, gdy nastała amatorska moda jeżdżenia rowerami górskimi w trudnym, mało dostępnym terenie. Początkowo było one sportem ekstremalnym, potem zostało włączone do Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI), a od 1996 roku kolarze górscy biorą udział w Igrzyskach Olimpijskich. Kolarstwo górskie ma swój rodzaj, który śmiało można nazwać ekstremalnym. Jest to kolarstwo grawitacyjne. Zjeżdża się po silnie nachylonych stokach lub specjalnych podjazdach. Kolarstwo górskie dzieli się na kilka podkategorii, m.in. Cross-country (XC), All mountain (AM), Maraton (MX, MT), Street, czy Trial (pokonuje się różne przeszkody)
W kolarstwie torowym zawodnicy korzystają z rowerów bardzo podobnych do kolarstwa szosowego, ale są one jeszcze lżejsze. Wyścigi odbywają się na specjalnych torach zwanych welodromami, a ich kształt bardzo przypomina bieżnię lekkoatletyczną. W ramy kolarstwo torowego wchodzi kilka konkurencji, a część z nich ma status konkurencji olimpijskich. Najbardziej znanymi konkurencjami kolarstwa torowego są: sprint, sprint drużynowy, keirin, wyścig na dochodzenie, omnium i madison.
FAWORYCI DO MISTRZOSTWA
KOSZYKÓWKA
© 2022 STS S.A. www.sts.pl. Zakaz wstępu na stronę internetową i uczestnictwa w grze hazardowej dla osób poniżej 18 roku życia.